سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  السلام علیک یا اباصالح المهدی
خداوند، مؤمنِ پیشه ور را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدهای وبلاگ
163492
بازدیدهای امروز وبلاگ
8
بازدیدهای دیروز وبلاگ
4
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
السلام علیک یا اباصالح المهدی
مدیر وبلاگ : منصور[35]
نویسندگان وبلاگ :
عاشق[0]

لوگوی وبلاگ
السلام علیک یا اباصالح المهدی
فهرست موضوعی یادداشت ها
ابوبکر . حدیث . روایت . شبهات . شبهات حدیثی . شیعه . صنمی قریش . عمر . لعنت . وهابیت .
بایگانی
مناجات با خدا
شناخت فرقه ضاله وهابیت و نفی عقایدشان
حضرت زهرا-سلام الله علیها-
امام حسین-علیه السلام-
مناسبت ها
اوقات شرعی
لینک دوستان

هیات محبان بقیه الله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
.:: رمز موفقیت ::.
گل نرگس...مهدی فاطمه
ولایت
لاله معروف
زیر آسمان خدا
یعسوب
پخش زنده از حرم امام حسین
پخش زنده از بین الحرمین
پخش زنده از حرم حضرت عباس
سرزمین نور
ته آسمان
انجمن وبلاگ نویسان عاشورایی
دوستداران و عاشقان یوسف فاطمه زهرا
تا جمعه ظهور
کانون وبلاگ نویسان مذهبی
شناخت روستای حداده دامغان
تنها ترین یتیم
نسیم کربلا
تموم هستیه من......انتظار
دست نوشته های یک احمد
عشق واقعی
عــطــر نــرگــس
امید انتظار من
حرف های خودمانی
خدایا یاریم کن
امام معصوم
دایرکتوری وبلاگ های قرآنی
اریستیسکا
یاس کبود
حزب الله
بخوان و بالا برو
حاج عبدالرضا هلالی
طریق خدا
کجایند مردان بی ادعا
شیعه شدگان
نگاه نو
عارفانه ها و عاشقانه های مرحوم دولابی
از شیعه بپرسید
اثبات حقانیت امیر المومنین
سالار شهیدان
راهیان نینوا
هر کی به هر جا رسید با دلش رسید
اعتراض به حملات وحشیانه رزیم غاصب صهیونیستی به غزه
پایگاه اسلامی مناجات
ضیافت آسمانی
زمینه سازی برای بازسازی بقیع
محاکمه
نهج البلاغه
دلتنگ
سربازان ولایت
فدایی سید خراسانی
حمیدرضا فلاح

لوگوی دوستان







اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   منصور  

عنوان متن شفاعت مردگان جمعه 86 آذر 16  ساعت 4:29 عصر

 

از جمله شافعان مردگان هستند.

ابن تیمیه می گوید:درخواست شفاعت از مردگان بدعت است و ابن عبدالوهاب و صنعانی می گویند:چنین شفاعتی کفر و شرک است. از دیدگاه ابن تیمیه درباره طلب شفاعت از پیامبران و صالحان و ... مجوزی برای ما صادر نشده است که به میت بگوییم "ادع لنا"(برایمان دعا کن) "اسال لنا ربک"(برای ما از خداوند مسالت نما) در این رابطه احدی از صحابه و تابعان چیزی نقل نکرده و هیچ یک از ائمه چهارگانه اهل سنت ما را امر به چنین طلبی نکرده اند و در این مورد حدیثی هم نیامده است.

پاسخ:اگر منع و حرمت طلب شفاعت از اموات به جهت این باشد که اصلا خطاب کردن به معدوم_بر فرضی که انسان بعد از مرگ نابود می شود_محال است,می گوییم:پیامبر اسلام و سایر پیامبران بعد از مرگ زنده هستند و سخنان انسان های زنده را می شنوند و جواب آنها را می دهند و سلام کسی که بر آنان درود می فرستد,به ایشان می رسد و علم پیامبر بعد از فوتش,همانند علم او در دوران حیاتش است. و تمام اعمال امت بر او عرضه میشود و او برای گناهان آنان طلب آمرزش می کند و این چیزی است که عالمان و متکلمان بدان تصریح دارند,انکار چنین چیزی برای هیچ کس امکان ندارد.

سهمودی(عالم شافعی) می گوید:شکی در حیات روحانی پیامبر اعظم بعد از فوت او نیست و نیز سایر پیامبران در قبر های خود زنده هستند و حیات آنان کامل تر از حیات شهدایی است که خداوند از آن خبر داده است.(و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون)

از طرفی پیامبر ما,سرور شهیدان است و اعمال آنان با ترازوی اعمال او سنجیده می شود.رسول گرامی اسلام فرموده است:علم من بعد از وفاتم,همانند علم من در دوران حیاتم در دنیا است.

ابن ماجه به سند حسن-چنان که منذری هم گفته است-از ابی الدردا نقل می کند:پیامبر فرمود:روز جمعه بر من زیاد درود فرستید,چون آن درود در نظرگاه ملائکه است و آنها شاهد آن درود هستند و کسی نیست که بر من درود بفرستد,مگر آنکه بعد از فراغت از آن درود او بر من عرضه می شود.ابی الدرداء میگوید:به پیمبر عرض کردم:بعد از وفات شما چگونه است؟فرمود:بعد از مرگ خداوند بر زمین حرام کرد که اجساد انبیا را از بین ببرد.

پیامبر خدا زنده است و نزد خدا روزی دارد.

بر طبق این دلایل حیات بدن های پیامبران همانند حالت دنیاست اما بی نیاز از خوراک,آنان دارای قدرتی اند که توان نفوذ در این عالم را دارند.(وفاء الوفاء ج 4,ص 1349)

و قسطانی گوید:شکی نیست که حیات پیامبران ثابت و مشخص است و پیامبر ما از سایر پیامبران افضل است در این صورت حیاتشان هم کامل تر از سایرین خواهد بود.(المواهب اللدنیه ج3 ص413)

آیا امکان دارد که بگوییم:شفاعت و طلب دعا از پیامبر اکرم بدعت یا کفر و شرک است؟تنها باید گفته شود بر آنان واجب است نظری دوباره بر گفتار خود بیندازند و در احادیث و کلمات پزوهشگران جست و جو کنند تا بفهمند سخنانی که به زبان رانده و در نوشتارهای خود ثبت کرده اند از دایره علم و تحقیق به دور است و آرایی که در این زمینه داده اند دلالت بر کمی معلومات و فهم کوتاه آن ها از اصول و مبانی خودشان است.


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   منصور  

عنوان متن شفاعت حجرالاسود جمعه 86 آبان 25  ساعت 1:21 عصر

 

از جمله شفاعت کنندگان,"حجرالاسود"است.حضرت علی-علیه السلام-می فرماید:"این سنگ را بر خیری که انجام می دهید,شاهد بگیرید;چون روز قیامت این سنگ شافعی است مشفع که برای آن یک زبان و دو لب است و برای کسی که او را لمس کند,شهادت می دهد."(کنز العمال,ج 12,ص217,ح34739;جامع الصغیر سیوطی,ص225.) این روایت را ابو نعیم نقل کرده است و گفته است:چنین حدیثی صحیح و ثابت است که حضرت علی-علیه السلام- آن را فرموده است.

عزیزی در شرح خود می گوید:"اشهدوا" یعنی سنگ سیاه را بر افعال و اعمال خیری مثل بوسیدن آن,لمس کردن,دعا کردن و ذکر خداوند,که در نزدش انجام می دهید شاهد بگیرید. اینکه در روایت آمده است: "فانه شافع" یعنی شفاعت می کند درباره کسی که آن را شاهد بر اعمال خیرش گرفت,"مشفع" یعنی شفاعت این سنگ پذیرفته می شود.(فیض القدیر,ج1,ص527)

برآیند اینکه شفاعت و دعا از مقوله واحد هستند,و چنین نیست که اگر کسی شفاعت کرد بر خداوند واجب باشد که آن را اجابت کند بلکه قبول شفاعت و اجابت دعا از الطاف و فضل اوست.


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   منصور  

عنوان متن نگاهی از زاویه دیگر به شفاعت و معنای آن پنج شنبه 86 آبان 17  ساعت 9:16 عصر

معنای شفاعت طلب و درخواست چیزی از صاحب شفاعت برای شفاعت شونده است.در این صورت شفاعت پیامبر یا غیر او,به معنای دعا و نیایش به درگاه الهی است و او بخشش گناه و برطرف کردن نیازها را از خداوند خواهان است.پس شفاعت نوعی دعا است.

فخر رازی در ذیل آیه"من یشفع شفاعه حسنه یکن له نصیب منها"(سوره نساء آیه 85)به نقل از مقاتل می نویسد(التفسیر الکبیر ج 10 ص 207)"شفاعت از درگاه خداوند همان دعا است و دلیل آن روایتی از ابوالدرداء از پیامبر-ص- است:کسی که پشت سر برادر مسلمان خود دعا کند,دعایش مستجاب خواهد شد و فرشته هم برای او و هم برای تو همان دعا را می کند."بنابر این طلب شفاعت از غیر,همان طلب دعاست.

طلب دعا از هر مومنی جایز است;چنان که ابن عبد الوهاب خود اعتراف دارد:از انسان زنده جایز است طلب دعا است.

با این سخنان طلب شفاعت(دعا)از هر مومنی جایز است تا چه رسد به پیامبران;به ویزه رسول گرامی اسلام.

فخر رازی در ذیل آیه 7-9 سوره مبارکه غافر میگوید:این آیه بر حصول شفاعت از ملائکه برای کسانی که مرتکب گناه شده اند.پس همان گونه که از جمله شافعان,پیامبر و سایر انبیا و هستند و خداوند امر به شفاعت آنان فرموده فرشتگان نیز توان شفاعت را به اذن خدا دارند. پس شفاعت چیزی جز دعا و طلب مغفرت نیست.

خداوند به پیامبر دستور میدهد:"واستغفر لذنبک و للمومنین و المومنات"(سوره محمد آیه 19) و نیز به نوح پیامبر دستور می دهد:"رب اغفرلی و لوالدی و لمن دخل بیتی مومنا و للمومنین و المومنات"(سوره نوح آیه 28)


  نظرات شما  ( )

   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شبهات حدیثی
شروع دوباره وبلاگ
شفاعت انبیا
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ