سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  السلام علیک یا اباصالح المهدی
خیرخواهی، دوستی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدهای وبلاگ
167993
بازدیدهای امروز وبلاگ
66
بازدیدهای دیروز وبلاگ
10
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
السلام علیک یا اباصالح المهدی
مدیر وبلاگ : منصور[35]
نویسندگان وبلاگ :
عاشق[0]

لوگوی وبلاگ
السلام علیک یا اباصالح المهدی
فهرست موضوعی یادداشت ها
ابوبکر . حدیث . روایت . شبهات . شبهات حدیثی . شیعه . صنمی قریش . عمر . لعنت . وهابیت .
بایگانی
مناجات با خدا
شناخت فرقه ضاله وهابیت و نفی عقایدشان
حضرت زهرا-سلام الله علیها-
امام حسین-علیه السلام-
مناسبت ها
اوقات شرعی
لینک دوستان

هیات محبان بقیه الله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
.:: رمز موفقیت ::.
گل نرگس...مهدی فاطمه
ولایت
لاله معروف
زیر آسمان خدا
یعسوب
پخش زنده از حرم امام حسین
پخش زنده از بین الحرمین
پخش زنده از حرم حضرت عباس
سرزمین نور
ته آسمان
انجمن وبلاگ نویسان عاشورایی
دوستداران و عاشقان یوسف فاطمه زهرا
تا جمعه ظهور
کانون وبلاگ نویسان مذهبی
شناخت روستای حداده دامغان
تنها ترین یتیم
نسیم کربلا
تموم هستیه من......انتظار
دست نوشته های یک احمد
عشق واقعی
عــطــر نــرگــس
امید انتظار من
حرف های خودمانی
خدایا یاریم کن
امام معصوم
دایرکتوری وبلاگ های قرآنی
اریستیسکا
یاس کبود
حزب الله
بخوان و بالا برو
حاج عبدالرضا هلالی
طریق خدا
کجایند مردان بی ادعا
شیعه شدگان
نگاه نو
عارفانه ها و عاشقانه های مرحوم دولابی
از شیعه بپرسید
اثبات حقانیت امیر المومنین
سالار شهیدان
راهیان نینوا
هر کی به هر جا رسید با دلش رسید
اعتراض به حملات وحشیانه رزیم غاصب صهیونیستی به غزه
پایگاه اسلامی مناجات
ضیافت آسمانی
زمینه سازی برای بازسازی بقیع
محاکمه
نهج البلاغه
دلتنگ
سربازان ولایت
فدایی سید خراسانی
حمیدرضا فلاح

لوگوی دوستان







اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   منصور  

عنوان متن امکان شفاعت چهارشنبه 86 مهر 18  ساعت 4:25 عصر

وهابیان شفاعت را از نظر عقلی محال دانسته و چند اشکال بر آن وارد کرده اند. مرحوم علامه به هفت اشکال اشاره کرده و به پاسخ آن پرداخته است. به برخی از اشکالات و جواب استاد اشاره می کنم....

اشکال اول: شفاعت از مجرم باعث رفع عقاب می شود و اگر این رفع عقاب ها عدل باشد پس عقاب ظلم است.اگر عقاب ظلم باشد طلب عذاب برخی انبیا برای امت خودشان ظلم است. به عبارت دیگر مرتفع شدن عقاب یا عدل است یا ظلم. اگر عدل باشد پس اصل  عقاب از جانب خداوند_معاذالله_ظلم است,در حالی که خداوند به احدی ظلم نمی کند. و اگر رفع عقاب ظلم است پس وجود عقاب عدل است و دیگر شفاعت شفاعت کنندگان چه معنا دارد؟

جواب مرحوم علامه:معنای رفع عقاب نقض حکم اول نیست که بعنوان عقوبت مطرح است,بلکه مجرم را از مصداق عقوبت خارج و داخل رحمت خداوند می کند و اصلا حکمی نقض نشده.

جواب دیگری که میتوان داد اینکه:قضیه منفصله,یعنی رفع عقاب عدل است یا ظلم,نقیض هم نیستند تا مانعه الجمع به حساب آیند;چون میان عدل و ظلم عدم و ملکه است و یا تضاد که رفع هر دو ممکن است,چون رفع عقاب ممکن است فضل باشد و هیچ یک از دو عنوان ظلم و عدل بر آن صدق نکند.در نتیجه عقاب عدل و رفع عقاب فضل است که از عدل بالاتر است.و دیگر عنوان ظلم بر آن صدق نمیکند.

اشکال دوم:شفاعت باعث تخلف می شود. یعنی سیره و سنت خدا به این تعلق گرفته که قانونی را برای اجرا جعل کند و کسانی که از این قانون سرکشی کنند سنت خدا اقتضا می کند که آنان را کیفر دهد.اگر شفاعت باعث رفع کیفر می شود,سنت خدا تغییر و تبدیل پیدا می کند در حالی که طبق آیه "و لن تجد لسنه الله تحویلا" سوره فاطر آیه 43 امکان ندارد.

جواب مرحوم علامه:اشکال این حرف تمسک به عام در شبهه مصداقیه خود عام است و چنین تمسکی بالعقل والوجدان باطل است. با استفاده از آیه 43 سوره فاطر نمیتوان گفت که جعل قانون و کیفر تخلف آن نسبت است,چون این آیه تازه اول کلام است و مفاد آیه این می شود" آنچه سنت خداست تبدیل و تحویل بردار نیست"اما این که پذیرش شفاعت به معنای تبدیل سنت و نپذیرفتن شفاعت از سنت های تحویل ناپذیر الهی باشد,از آیه مزبور به دست نمی آید. به عبارت دیگر اینکه خدا همواره بر عدل خود عمل کند و احسان و فضل نداشته باشد حرفی باطل است و اصلا دلیل بر خلاف آن وجود دارد,زیرا سنت الهی این است که همواره بر اساس اسمای الهی خودش عمل کند و همان گونه که صفت عدالت را داراست,اوصافی چون رووف,رحیم,غفار, محسن و مفضل را نیز دارد.

 


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شبهات حدیثی
شروع دوباره وبلاگ
شفاعت انبیا
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ